Ehbo herhaling

Gister was het weer tijd voor mijn jaarlijkse herhalingsles ehak (ehbo aan kinderen).
Sinds vorig jaar volg ik dit bij de lokale ehbo vereniging. Hiervoor bij een gastouderbureau waar ik ooit bij was aangesloten als gastouder, maar eigenlijk al 5,5 jaar geen kindjes meer via opvang. Dus maar eens overgestapt ;) (mijn huidige gastouderbureau heeft de herhalingsles op zaterdag.. vind ik niet fijn met een gezin en maar 1 auto :p )

Ik blijf het spannend vinden, elk jaar weer.. hoe zal het gaan, hoe geven ze les, weet ik wel genoeg, hoe zijn de medecursisten etc..
Het was erg gezellig. Ze hadden dit jaar lotus slachtoffertjes.. 6 of 7 kinderen waar ze wondjes bij hadden gegrimeerd of kneuzingen etc en aan ons de opdracht om in tweetallen uit te vinden door middel van vragen en kijken wat er aan de hand was en of wij het zelf konden behandelen, zo ja hoe, of dat we door moeten verwijzen naar de huisarts of spoedeisende hulp.
Ook dit jaar weer nieuwe dingen geleerd!
Hierna weer even opfrissen hoe het ook alweer werkt met verslikken en reanimeren bij baby's en peuters. Dat kwam wel even binnen.. Vorige week is een kennis gereanimeerd (door zn eigen vrouw! zo knap!) en ligt nog op de ic.. had even moeite om het te blocken.. wilde er daar even niet bij stilstaan en gewoon de cursus volgen.. dat lukte redelijk. thuis er wel nog even over gepraat. heftig hoor! Vond mn allereerste keer ehbo ook al zo heftig.. toen was ik zwanger van onze eerste.. was op 1 oktober, 26 oktober bevallen dus was een week of 34... met dikke buik, baby in mn buik, op een babypop leren reanimeren... zo heftig..

Na de uitleg even pauze (gelukig!) en hierna het oefenen! (fijn want dan moest ik nadenken ipv aan de kennis in het ziekenhuis denken).
Hierna nog wat uitleg over wat algemene zaken en over koortsstuipen. fijn! daar wist ik nog niet zo veel over dus ook daarover weer bijgeleerd.
Gelijk maar het nieuwe boekje gekocht zodat alle kennis weer up to date is naar de nieuwe richtlijnen.

Wie heeft er ehbo ? Al ooit moeten gebruiken ??

Ik ben er erg blij mee! al eens een opvangkindje gehad die verslikte in een stukje perzik, een kindje die van de trap viel en ook bijv mn man met een enorme brandwond of toen hij bezig was in de tuin een vinger tussen 2 tekels, precies bij de hoek dus de punt van de tegel in zn vinger.. dit maakte een flinke wond.. Zo fijn als je dan wat basiskennis hebt en weet wat je moet doen of naar wie je moet doorverwijzen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

rustige week

Extra uitgaven deze week waren Een hoesje voor dochters nieuwe tablet, via wish 7,80 een broek voor dochter in de sale. keek voor mezelf...