Te laat naar bed...

Gisteravond speelde dochter heel erg lief met de buurjongen en kletsten wij vrolijk met de buren.. Niets aan de hand zou je zeggen.. Maar het werd later en later.. Tot de voetbal begon en dochter nog wel een stukje mee mocht kijken.. ivm een loge sliep ze bij ons op de kamer.. Tweede helft boven gaan kijken. Haar haar melatonine gegeven (anders slaapt ze 3x per week pas rond 22.30.. en is elke avond sowieso een strijd.. ze krijgt 0,1 mg.. ), maar moe leek ze nog niet. Tot een half uur na de melatonine en rond 23.30/24 u sliep ze.. geheel onze schuld dat ze zo laat op bed lag.. maar oh help me onthouden dat we dat NOOIT meer doen... Arme meis..

Ze is zo ontzettend moe.. om alles boos, niets is goed, iedereen is maar stom en iedereen jokt en alleen maar huilen.. Even een uurtje slapen zou je zeggen.. ja idd.. wij ook.. geprobeerd.. maar dat lukt dus niet.. :(

Ondertussen staat de lasagne in de oven en gaan we over een half uur al eten en gaat ze rond 18 u naar bed vanavond ipv 19u.. hopelijk is het snel weer over.. Volgende x maar uitleggen dat ze overdag moet spelen.. niet meer savonds.. en zeker niet zo laat...

Hebben jullie kinderen dit ook wel eens gehad ? Kunnen jullie kinderen ertegen om een x laat naar bed te gaan ? Wat doen jullie als ze zo ontzettend moe zijn dat er werkelijk niets goed is..  Heb zo met haar te doen.. maar ondertussen is ze zo brutaal en haalt ze t bloed onder je nagels vandaan.. :(

Morgen er maar weer een leukere dag van maken ;) Weer het normale ritme in voor nog 2 weken :)

12 opmerkingen:

  1. Tobias is gisteren van half 11 ''s morgens tot half 7 's avonds wakker gebleven. We hadden een verjaardag en hij kon niet slapen met al die leuke speelgoedjes van zijn vriendje die jarig was om zich heen…. Maar eigenlijk merken we er weinig van nu…

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. als baby had dochter er ook niet veel last van. had toen ook geen vaste bedtijd, wel ongeveer, maar verjaardagen enz alles kon ze gewoon mee en had er nooit last van. maar ze is ruim 4,5 gaat naar school, is altijd tussen 6 en 6.30 wakker, heel soms 7u.. dat is uitslapen.. maar kan savonds al niet slapen en krijgt hiervoor dus om 19u melatonine, met de hoop dat ze rond 19.30 gaat slapen.. vaak wordt het 19.45/20.00.. dus nachtjes van 10u, best kort voor een 4 jarige.. en tja een nacht van dan 8uurtjes, en dus erg laat naar bed.. dat is best pittig.. :( en trok ze dus totaal niet. erger dan ik had verwacht.. doen we dus NOOIT meer.. ook neit met oud en nieuw einde van t jaar.. wat we normaal altijd wel deden.. maar verplicht slapen voor die tijd en even wakker maken oid.. dit was voor haar en ook zeker voor ons echt niet leuk meer.. :(

      Verwijderen
  2. Mijn dochter heeft daar ook moeite mee. En zeker ook nu, nu er op school ook nog veel structuur weg is. Hoe ouder ze wordt, hoe beter het wordt. Maar ik ben zelf ook het meest gebaat bij regelmaat, dus waarom zij niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja idd.. maar vond het zo lastig. ze was gisteravond zoooo lief aan t spelen..l maar ja dus niet meer doen :( ook geen idee hoe ik haar vandaag de dag door moest helpen.. niets was goed.. :( maar vroeg gegeten (16.30) en 18.30 naar bed..

      op school is er bij dochter trouwens geen structuur weg.. hoezo bij jullie wel?? of bedoel je omdat het bijna vakantie is ??

      Verwijderen
    2. Ja dat bedoel ik. Geen regelmaat meer in de lessen, veel vrij spelen en leuke dingen. Allemaal prima, maar het werkt op mijn meid wel door.

      Verwijderen
  3. Kinderen hebben toch wel baat bij een ritme. Ik herken dat wel!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het best belangrijk dat ze op tijd slaapt. Ook voor mezelf. Ik ben een leukere moeder wanneer zij vrolijk en uitgeslapen is. Bovendien vind ik het ook echt wel fijn als ik haar op een gegeven moment niet langer meer in de gaten hoef te houden.

    Vervelend dat ze zo slecht inslaapt... Misschien eens een opvoedlijn bellen voor vrijblijvend advies? Bij mijn mini werkt het goed dat ik een saai muziekje aan zet. Dan kan ze daar soort van op focussen en valt ze veel makkelijker in slaap.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ze krijgt melatonine en daarmee gaat het juist super. 19.00 naar boven, melatonine 0,1 mg (kinderarts van het CB zei dat ze gerust 3 mg zou mogen..maar dit werkt dus we houden het hierbij !!) daarna omkleden, tanden poetsen, als ze snel is, even spelen, of als hiet minder snel gaat of ze moe is, 1 of meer verhaaltjes lezen (jip en janneke!! :D leuk!) hierna rugje aaien en cd aan. 1 of 2 liedjes rugje aaien afhankelijk avn hoe laat het is, en dan 19.30 ga ik weg. na 10 min km ik even kijken, evt nog een x rugje aaien, dit tot ze slaapt. normaal slaapt ze dan al. zo vlak voor de vakantie even wat minder maar 19.45 slaapt ze meestal wel. dus op zich met de melatonine gaat het juist super :)
      maar zaterdag mnocht ze opblijven.. geen goed plan dus.. ;) niet voor herhaling vatbaar, hoe leuk ze ook aan t spelen was zaterdagavond..

      maar het slapen gaan lukt nu prima, dus geen advies voor nodig volgens mij ?

      Verwijderen
  5. haha. Dat zul je nog vaak gaan zeggen in je leven. Het kan gewoon zomaar voorkomen dat je kids later of te laat naar bed gaan. En ja, lastig en vervelend zijn ze dan allemaal. Na een nachtje goed slapen is het meestal wel over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha ja snap ik.. maar dan niet met de "stomme" reden omdat ze zo lief met de buurjongen aan t spelen was.. als t met een bijzondere reden is, prima, en dan de dag erna bewust er rekening mee houden en vrijhouden om bij te komen.. maar dit was gewoon zielig.. :( heel de dag huilen.. een beetje leuk spelen is dat t niet waard.. en uberhaupt weinig dingen die dat t wel waard zijn om zo extreem moe van te zijn de dag erna.. :( en een uurtje later naar bed is geen probleem, maar 19u of 24 u is een te groot verschil voor een meisje van 4,5, aan t eind van t schooljaar ;)

      Verwijderen
  6. Hier twee kinderen die 's avonds niet moe zijn. Als sinds baby doe ik ze naar bed wanneer ze moe zijn. En als dat toevallig om 22.00 is dan is dat zo. Anders halen ze het wel weer een keer in. Oudste van net 5 heeft er nog nooit om 19 uur in gelegen, laat staan eerder, meestal rond 8 en soms 9 en dat gaat goed een enkele keer wil ze zelf eerder omdat ze moe is: prima. Ach dat geeft wel eens strijd en moeheid overdag, maar dwingen te slapen dat lukt toch niet, terwijl ze elke morgen ruim voor schooltijd wakker is. Waarom moeten we onze kinderen altijd in een ritme willen drukken? Vaak weten ze zelf heel goed wat goed voor hen is. En ik geloof dat sommige kinderen inderdaad geen klokje rond hoeven te slapen om fit te zijn.

    Sinds ik zelf mijn eigen bedtijden kan bepalen slaap ik een stuk beter en lig niet meer uren wakker. En geloof me maar op bed moeten vanwege de tijd en dan niet kunnen slapen is erger dan een dagje wat brakker zijn dan normaal :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. helemaal met je eens hoor.. maar van 22/23 tot 6u slapen is toch echt te weinig. overdag latijd moe, overdag niet meer slapen vanaf dat ze 2 is, wel altijd moe... dus wij kiezen wel voor een ritme.. :) zonder melatonine pilletjes wordt ze dus niet moe. en zoals zondag, heel de dag huilen.. kan me niet voorstellen dat dat is watje wil... ??
      voor de 1 werkt het ene, en voor een ander wat anders...
      ze hoeft ook zeker geen klokje rond te slapen, dat zal ze ook nooit doen haha. ik heb 2 uitersten.. zoontje pas met 19mnd over naar 1 slaapje, en dan soms nog wel 2x, en savonds 18.30 erin, en dan vaak smorgens om8u wakker moeten maken omdat we naar school moeten...
      en dus dochter van 4,5, die rond 19.45 gaat slapen tot 6... met 1 jr over naar 1 slaapje, met 2 jaar weigerde ze te slapen smiddags..
      en vanaf ruim 3 dus savonds 0,1 mg melatonine, wat een lage dosis is voor kinderen, maar het werkt. en daar ben ik erg blij om!

      ik denk nl niet dat kinderen zelf weten wat goed voor ze is, iig niet altijd. als het aan dochter ligt, eet ze dan nl alleen nog maar snoep, drinkt ze alleen ranja, en gaat laat naar bed, maar er vroeg uit en is dan lekker alle dagen moe en sjagerijnig :p geen goed plan... ;) (en wel meer dingen waar ik t nog niet mee eens ben zoals nooit naar school, en zeker niet al om 8.30... :p lekker zelf bepalen waar je heen gaat (elke dag binnenspeeltuin ? gewoon zelf naar de buurjongen lopen ook al moet je oversteken, of naar de speeltuin enz... )
      sommige kids hebben meer begeleiding nodig dan een ander..
      als een kind altijd moe is, moet je naar oplossingen zoeken lijkt me..?

      fijn dat t bij jullie wel werkt hoor!! :D

      Verwijderen

rustige week

Extra uitgaven deze week waren Een hoesje voor dochters nieuwe tablet, via wish 7,80 een broek voor dochter in de sale. keek voor mezelf...